dinsdag 11 januari 2011

Wees nou eerlijk

Ik ben vandaag even naar Ikea in Groningen geweest om te lunchen met manlief. Toch maar even langs alle displays gelopen – allemaal hebbedingetjes, gezellig ingerichte woon- en slaapkamers en textiel. Heel veel textiel. Mijn oogjes begonnen te glanzen, en het creatieve kamertje in mijn hersenen begon te gonzen.

Textiel is wel heel goedkoop bij Ikea, en de dessins spreken me wel aan. Dan heb ik het over handdoeken voor een prikje – ideaal om knuffels en toilettassen van te maken – losse stoffen per meter, gordijnen en dekbedovertrekken: het is gewoon net zo goedkoop om hier een voorraadje van in te slaan als stof bij de meter uit een stoffenzaak!

Nu ben ik wel heel erg onethisch aan het nadenken. Goedkope stof betekent vaak (soms?) kinderarbeid, uitbuiting en niet te vergeten de vele kilometers die deze handelswaar moet afleggen voordat hij bij ons in de schappen ligt.

Wil ik het roer omgooien en alleen verantwoorde stoffen kopen, het liefst nog in eigen omgeving geproduceerd? Eerlijk gezegd ken ik niemand die het lukt om consequent op deze manier in te kopen. Trouwens, dan verzand je ook nog eens in tegenargumenten: hoe kun je anders een arm gezin ondersteunen dat moet leven van wat de kinderen kunnen verdienen?

Ik denk dat ik het beste eerlijk tegenover mezelf kan blijven. Ik probeer een balans te vinden tussen kwaliteit en lokale producten aan de ene kant, afgewisseld met goedkope aankopen van handelswaar uit verwegistan aan de andere kant. Ik recycel (recycle?) kleding en stoffen die ik al heb liggen of die ik op de kop kan tikken via kringloopwinkels en mijn kennissencircuit.

Maar inspiratie is altijd gratis. Ik pak dus mijn camera en fotografeer alles wat mij aanspreekt: een originele toepassing van een stof die eigenlijk voor iets saais bedoeld was, een vrolijk dessin op een gordijnstof of mooi kleurgebruik in een Ikea kussenovertrek. Ziehier het resultaat.

Mooi diepblauw
Gordijnstof


Rood patchwork effect